O vzniku e-ticketingu a proč mají elektronické vstupenky podobu QR kódu

Slovo e-ticket, kterým dnes běžně označujeme elektronickou vstupenku, jízdenku nebo letenku, se vyvinulo právě v leteckém odvětví. Původně byl e-ticket označením pro elektronickou letenku. Ty se objevují kolem roku 1994. K masivnějšímu rozšíření elektronické verze letenek pak napomohla zejména rostoucí dostupnost internetu. Právě díky němu začaly letecké společnosti nabízet možnost rezervace a nákupu letenek online. Pasažéři tak vůbec poprvé mohli mít letenky uložené v digitální podobě bez tištěné verze.

Od 1. června 2008 je dokonce pro členy IATA (International Air Transportation Association) používání e-ticketu povinné. I když jsou tištěné letenky pro cestující k dispozici, v dnešní době může být za vydání papírové verze aerolinkami dokonce účtován poplatek. Technologie e-ticketingu se pak v průběhu let začala rozšiřovat do dalších segmentů v dopravě (autobusy, vlaky, MHD…), do oblasti sportovních událostí, vzdělávacích i zábavných akcí, a v neposlední řadě i do oblasti umění a kultury.

Historie e-ticketingu u nás

I když jste již v roce 2008 mohli získat elektronickou letenku, nebyl e-ticket zdaleka tak obvyklou záležitostí jako je tomu dnes. Koneckonců ani chytré telefony nebyly ještě tak běžné – když smsticket koncem roku 2011 vstoupil na trh, chytrý telefon v té době nevlastnila ani třetina obyvatel České republiky. Proto jsme zpočátku nabízeli univerzální řešení v podobě rezervační SMS vstupenky na akci. Byla to možnost, jak si jednoduše zajistit vstupenku, aniž by návštěvník akce musel fyzicky navštěvovat pokladnu.

Stále větší dostupnost chytrých telefonů měla samozřejmě na popularitu elektronické vstupenky vliv, avšak tím největším mezníkem se stala možnost rychlé online platby. Právě online platby výrazně ovlivnily prodej a distribuci vstupenek, kdy stále více lidí kupovalo elektronické vstupenky online a stále méně jich chodilo na předprodejní místa.

Platforma smsticket začala umožňovat online platby v průběhu roku 2014. Od roku 2015 pak ve spolupráci s platební bránou Pays nabízí návštěvníkům moderní platební metody. Dnes už je to nejen platba kartou, ale i Apple Pay, Google Pay nebo Paypal.

Jak ovlivnil nástup online plateb elektronické vstupenky?

  1. Zvýšila se dostupnost vstupenek, které si díky ticketingové platformě mohou návštěvníci koupit kdykoli a odkudkoli.
  2. Rychlejší nákup i doručení vstupenky – díky moderním platebním metodám zákazníci již nemusí čekat na zpracování platby druhou stranou (např. při bankovním převodu) nebo čekat na doručení vstupenek. Ty se na základě platby zasílají automaticky.
  3. Administrativní úleva – díky online prodejům jsou automaticky zaznamenávána různá data o prodeji, která přináší nejen administrativní úlevu pořadatelům, ale mnohdy také další zajímavé informace o nákupním chování zákazníků.
  4. Jednodušší evidence prodeje – e-ticketingové platformy dnes navíc umožňují i jednoduchou elektronickou evidenci prodeje v hotovosti (v smsticketu k tomu máme virtuální pokladnu).
  5. Menší zátěž pro životní prostředí – díky elektronickým vstupenkám odpadá potřeba papíru, inkoustu, balení nebo poštovného.

Díky online platbám začaly obsahovat elektronické vstupenky své typické prvky – například QR kód přímo v emailu, který zobrazíte při vstupu na akci. Samotný QR kód je dalším velkým posunem v oblasti e-ticketingu, protože díky němu lze jednoduchým oskenováním snadno přečíst veškerá data a zároveň odbavit návštěvníka.

QR kódy mají navíc například oproti čárovým kódům mnohem širší využití a zároveň vykazují výrazně menší chybovost. Pro jejich čtení a evidenci si vystačíte buď s profesionální čtečkou, kterou si můžete od nás zapůjčit, nebo s aplikací v telefonu s OS Android.

Proč jsou naše elektronické vstupenky v podobě QR kódu?

  1. Rychlé odbavení – s pomocí chytrého telefonu nebo čtečky lze návštěvníka velice rychle odbavit. Stačí zamířit kameru a okamžitě se zobrazí údaje o vstupence, což urychlí proces kontroly.
  2. Ochrana proti zneužití – každý QR kód se při načtení porovnává s databází pořadatele. Pokud se neshoduje nebo byl již použit, bude vstupenka neplatná. Zabrání se tak tomu, aby někdo použil vstupenku opakovaně.
  3. Vstupenku není možné zničit a ani ztratit – pokud například návštěvník vstupenku omylem v emailu smaže, lze ji zaslat znovu.

Pokud navíc používá pořadatel smsticket, uživatelé s účtem u smsticket mají veškeré zakoupené elektronické vstupenky k dispozici ve svém profilu.

QR kódy nabízejí pohodlné, bezpečné, efektivní a všestranné řešení pro elektronické vstupenky, díky čemuž je smsticket oblíbenou volbou pro pořadatele i návštěvníky.

Související články:


Chcete prodávat vstupenky jednoduše, rychle a levně online? Rádi se vším poradíme a pomůžeme. Stačí nás kontaktovat na poradatel@smsticket.cz.