Portál smsticket přináší další technologickou novinku a tou jsou přesné statistiky návštěvnosti stránky kulturní, sportovní nebo jiné akce v předprodeji. Tato funkce je dneškem počínaje přístupná bezplatně všem pořadatelům, kteří prodávají své vstupenky prostřednictvím smsticketu.
Přesnost GA se dlouhodobě snižuje :-(
Většina lidí si myslí, že pro statistiky návštěvnosti webů je nejlepší použít nástroje typu Google Analytics. Byla skutečně doba, kdy byly GA nejlepším nástrojem, ale to bohužel přestává platit. Problém je v tom, že analytické nástroje třetích stran, které jsou postaveny na umístění cizího JavaScriptu na vaše stránky a uložených Cookies v prohlížeči, ztrácejí přesnost. Jak je to možné?
Boj Google proti Google
Lidé začínají být na internetu více obezřetní (což je určitě dobře), nehodlají všem odkrývat svou identitu a existuje mnoho nástrojů, které poměrně dobře blokují funkce analytických a jiných monitorovacích systémů. Prostě už nechceme, aby o nás Google, Meta, TikTok a další věděli všechno. Všichni výrobci antivirů a všichni výrobci internetových prohlížečů dnes umožňují různé druhy anonymního režimu, kdy dochází k blokování cookies ke skrývání IP adres a identity uživatele. Na mobilech jsou na toto přímo jednoduché přepínače „Omezit sledování IP adresy“ nebo „Soukromá Wi-Fi adresa“ a další…
V Google tedy paradoxně jeden tým pracuje na tom, aby byly Google Analytics co nejpřesnější a druhý tým, který vyvíjí Google Chrome a pracuje na ochraně soukromí uživatelů, jim do toho hází vidle.
Po pravdě řečeno, také nejsem zvědavý na to, aby si Facebook držel a aktualizoval můj profil pro přesné servírování reklamy, věděl v kolik ráno vstávám, jakým jezdím autem, které víno mi nejvíc chutná, jakou politickou stranu chci volit a co si objednávám v restauraci…
GA jsou složité, měří nepřesně. Co s tím?
V smsticketu jsme se rozhodli jít jinou cestou, která je pro pořadatele lepší a mnohem přesnější. Nasadili jsme analytický nástroj AXIMA Analytics, který pracuje na principu online zpracovávání logů webových serverů.
Tento systém nikoho „nešmíruje“ a nepracuje vůbec s cookies ani s JavaSriptem. Neprofiluje nijak uživatele, ani neukládá o návštěvnících webu žádné informace. Pouze a jednoduše zpracovává log webového serveru a v reálném čase jej vizualizuje. Nepoznáme tedy, kdo konkrétně přišel na stránku kulturní akce, zda měl ke snídani jogurt, jestli je to dědeček z Hodonína, holka z gymplu v Praze nebo jakou má barvu pleti. Poznáme jen to, co je veřejně předáváno mezi webovým serverem a prohlížečem.
To ale k dobrému pochopení návštěvnosti stránky, kde prodáváte vstupenky, úplně stačí! Navíc jsme se pokusili udržet vizuální jednoduchost našich statistik, aby byly snadno pochopitelné pro každého.
Jak přesně to funguje? Není to tajné?
Není! AXIMA Analytics fungují tak, že zpracují online každý jednotlivý požadavek na webový server. Označí si čas požadavku, ověří skutečnost zda byl z mobilní sítě nebo lokální pevné IP adresy, jaká byla přesná URL, referrer, UTM parametr a další veřejné informace. Všechny tyto požadavky jsou přepočítány na návštěvy stránky a jsou agregovány po hodinách a dnech. Anonymní přístupy jsou sice započítány, ale ze statistik lokací vyloučeny. Následně jsou rozpuštěny jednoduchou statistickou metodou dle dostatečně velkého vzorku přesných dat. Ke správnému určení poloh návštěvníků používáme naši lokalizační funkci, která je dostupná všem na homepage smsticketu a kterou naši uživatelé použijí (pokud chtějí a povolí), když zobrazují nabídku kulturních akcí ve svém nejbližším okolí.
Naše online statistika způsobuje trochu hukot v serverech, ale my víme, že je nejpřesnější možná. Vzhledem k obrovskému počtu našich uživatelů se navíc stále zpřesňuje.
Proč to děláme?
Pracujeme pro pořadatele a chceme, aby s námi prodali všechny vstupenky na své akce. Chceme, aby s námi své akce vyprodali. Proto jim musíme dát nejpřesnější možná data, ze kterých je dobře poznat:
- Kolik zájemců zobrazilo stránku s akcí pořadatele a kdy přesně?
- Odkud tito lidé přišli? Z jiného webu? Z Facebooku, Instagramu?
- Kde přibližně se návštěvníci stránky nacházejí? Odkud nakupují?
- Jaké používají k prohlížení stránky zařízení? Mobil nebo počítač?
- Ovlivnila jejich návštěvu nějaká vaše reklamní kampaň? Jaká a kdy?
- Jaké další formy propagace zafungovaly? QR kódy na plakátech? Naše kampaně?
Všechny tyto informace umíme nyní pořadatelům dát s vysokou přesností a děláme to rádi. Jednak proto, že má smsticket jediný příjem ze skutečně prodaných vstupenek a pokud žádné neprodáme, tak nemáme nic a druhak proto, že nás nesmírně baví být lepší než ostatní prodejci vstupenek :-)
Tato technologická novinka je tak významná, že brzy sepíšu další článek, ve kterém vysvětlím všechny statistiky pro pořadatele detailně.
Mějte se všichni dobře.
Karel Sasín
Mohlo by vás také zajímat: